Pressmeddelande 13-07-26

Lasse Stefanz har spelat ihop sedan 1967. Det är en lång tid, med många medgångar och ibland också motgångar.
Att börja i tidiga tonåren och hålla ihop i mer än ett helt yrkesliv är både roligt, svårt och tufft. Vårt hem har, inte minst under 70-talet, varit mer i turnébussen än hemma. Det är självklart att sådant sliter, precis att jämföra med ett långt äktenskap.

Lasse Stefanz har alltid strävat framåt, såväl musikaliskt som att sätta upp nya mål. Naturligtvis görs det inte alltid smärtfritt. Vi har under lång tid varit fem medlemmar som  inte alltid varit överens. Konstigt vore det väl annars! Vi har försökt dra åt samma håll, men till sist kommer man till en punkt när samarbetssvårigheterna blir så stora att det bästa är att gå skilda vägar. Det är inte något vi gjort med glatt hjärta. Inte heller något vi önskat gå ut med i media eftersom interna angelägenheter i ett band är och ska vara just interna.

Vad gäller eventuell ekonomisk fördelning är det givetvis inte heller något vi vill diskutera offentligt. Däremot har vi, ända sedan starten 1967, varit helt överens om att alltid dela allting lika oavsett insatser och arbetsuppgifter i bandet. När de tre medlemmarna Anders Pettersson (som slutade 2010), Hasse Sigfridsson och Lasse Sigfridsson) slutade har de således fått exakt lika mycket. Det är en princip som varit och är väldigt viktig för oss. Några extra ”dansbandsmiljoner” (uppgifter som förekommit i media) finns helt enkelt inte!

Vi i Lasse Stefanz önskar Lasse Sigfridsson ett stort lycka till med sin nya solokarriär, det viktigaste är att kunna bjuda publiken på sin musik och det vill såväl vi som han fortsätta göra länge till.

Sommarhälsningar
Lasse Stefanz 2013-07-26